-Byta eller välja nytt assistansbolag? Vi hjälper dig!

– Över 10 år erfarenhet av förmedlingar

– Helt kostnadsfritt och inga förbindelser

Vad är en personlig assistent och vad ska de hjälpa till med samt lite tips

Att vara funktionshindrad innebär att man har en fysisk, mental eller kognitiv begränsning som påverkar individens möjligheter att delta i olika aktiviteter och samhällsliv på lika villkor med andra. Dessa begränsningar kan vara permanenta eller tillfälliga och kan ha olika grad av svårighet.

För att underlätta vardagen för personer som är funktionshindrade kan det vara nödvändigt att använda sig av personliga assistenter (PA). En PA är en person som hjälper individen med olika aktiviteter i vardagen, såsom att klä på sig, äta, tvätta sig, gå till läkaren eller att delta i olika samhällsaktiviteter.

Att leva med en PA kan innebära att man får stöd och hjälp med de saker man inte kan göra själv på grund av sin funktionsnedsättning. Det kan också innebära att man får mer självständighet och frihet, eftersom man kan få hjälp med de saker man behöver för att kunna delta i samhällslivet på lika villkor med andra.

Det finns olika sätt att få tillgång till en PA. Vissa personer får PA genom olika stödformer, såsom sjukersättning eller assistansersättning, medan andra väljer att anställa en PA på egen hand. Oavsett hur man får tillgång till en PA är det viktigt att man har en öppen och ärlig kommunikation med sin PA för att säkerställa att man får den hjälp och stöd man behöver.

En viktig aspekt av att leva med en PA är att man behöver känna sig trygg och säker med personen man samarbetar med. Det är viktigt att man har en god relation och att man litar på sin PA. En PA bör också vara professionell och respektfull mot individen och deras önskemål.

Det kan också vara bra att diskutera och planera hur man vill att assistansen ska se ut, så att man får den hjälp man behöver på ett så bra sätt som möjligt. Det kan innebära att man behöver olika typer av hjälp vid olika tidpunkter, så det är viktigt att PA är flexibel och kan anpassa sig efter individens behov.

Rådgivning inom Assistans

____________________________

Hur går en förmedling till?

Läs mer om hur vi hjälper dig hitta det assistansbolag som passar bäst för dig

____________________________

Trafikljus modellen

Vi utvärderar bolagen genom vår egen trafikljus modell

____________________________

Daniel Wikström

Kundansvarig/grundare

020 12 16 12

Daniel@valfritt.nu

Emma Jansson

Kundansvarig

020 12 16 12

Emma@valfritt.nu

Vill du att vi kontaktar dig vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan.
  • Kostnadsfri rådgivning utan förbindelser.
  • Vi är nöjda först när du är helt nöjd med din assistans.
  • Självklart är även du som hjälper någon med assistans välkommen att kontakta oss.
  • Ni väljer själva om ni vill träffa de Assistansbolag vi förslår.