-Byta eller välja nytt assistansbolag? Vi hjälper dig!

– Över 10 år erfarenhet av förmedlingar

– Helt kostnadsfritt och inga förbindelser

Går det att resa med funktionsnedsättning?

Ja , klart det gör!

Resa som funktionshindrad utomlands kan vara en utmaning, men med rätt förberedelser kan det också bli en minnesvärd och givande upplevelse. En av de viktigaste förberedelserna är att boka en ledsagare, som kan hjälpa till med praktiska saker såsom att hitta rätt terminal på flygplatsen och att få assistans vid ombordstigning och landing. En ledsagare kan också vara en trygg person att prata med och som kan hjälpa till med kommunikationen på resmålet.

Du som assistansberättigad ska kunna leva ditt liv så ”vanligt” det bara går. Om ditt assistansbolag inte godkänner/stöttar dig i att resa utomlands med dina assistenter så bör du stå på dig eller kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig.

Innan resan är det viktigt att kontakta flygbolaget och informera om sin funktionsnedsättning och eventuella behov av assistans. Många flygbolag har speciella förmåner och tjänster för funktionshindrade resenärer, så det är viktigt att utnyttja dessa för att göra resan så bekväm som möjligt. Det kan också vara lämpligt att boka en plats i närheten av toaletten eller en annan lämplig plats, beroende på den egna funktionsnedsättningen.

Det kan också vara bra att ta med sig medföljande personliga assistenter som kan hjälpa till med personliga behov under resan. Dessa assistenter kan hjälpa till med saker som att äta, dricka, gå på toaletten och andra personliga behov. Det är också viktigt att informera assistenterna om eventuella speciella behov eller önskemål, så att de kan förbereda sig och hjälpa till på bästa sätt under resan.

Innan resan är det också viktigt att göra lite research om resmålet och undersöka om det finns speciella förmåner eller rabatter för funktionshindrade på platsen. Det kan vara bra att boka ett handikappanpassat hotellrum eller att hyra en handikappanpassad hyrbil för att underlätta resandet. Det kan också vara lämpligt att undersöka om det finns speciella transportmedel för funktionshindrade, såsom handikappanpassade bussar eller tåg.

Att resa som funktionshindrad kan kräva lite extra planering och förberedelse, men med rätt hjälp och stöd kan det bli en oförglömlig och meningsfull upplevelse. Genom att boka en ledsagare, kontakta flygbolaget och informera hotellet om eventuella behov i förväg underlättar. 

4.7/5

För oss är kundnöjdhet avgörande för vår verksamhet och inget gör oss gladare än alla positiva och konstruktiva omdömen vi får. Tack för det!

Dela gärna med dig av din erfarenhet och skicka in ditt omdöme till oss.

Vänliga hälsningar Daniel och Emma

Lätt och tryggt att byta assistansbolag

Första kontakten

Vid första kontakten så brukar vi svara på enklare frågor och om det passar er så går vi igenom hur er din situation ser ut idag. Vi ställer frågor om er situation och hur ni skulle vilja att er situation ska se ut i framtiden. Även vilka assistenter ni vill behålla och eventuella farhågor. 

Självklart är det sekretess på den information ni ger oss och vi vidareförmedlar bara den information som ni vill dela med er av. Ni skriver aldrig något avtal med oss då detta är en kostnadsfri tjänst och ni ska känna er trygga med att besluten hela tiden är ert.

Analys genom vår trafikljusmodell

När ni känner att ni vill ge oss förtroendet att gå vidare för att hitta potentiellt nytt assistansbolag för er så börjar det stora arbetet för oss. Till vår hjälp har vi en egenutvecklad analysmetod. Förenklat kan man säga att vi matchar era önskemål med de flera hundra assistansbolag som vi har tidigare analyserat. Vi tar sedan kontakt med de bolag som vi bedömer har goda möjlighet att uppfylla och gärna överträffa er förväntningar.

Givet att assistansbolagen gör samma bedömning som vi att de kommer uppfylla era förväntningar så kommer ni att få en presentation av bolagen från oss. Om det känns bra för er så hjälper vi till så att ni får ett möte med de assistansbolag ni känner skulle passa er. 

Vi anordnar ett möte

På mötet får ni ”känna och klämma” på varandra. För att det ska bli bra på kort- och även långsikt så måste båda parter känna att era förväntningar stämmer överens med varandra och så klart att känslan är ”rätt”. Om inte allt känns bra då hjälper vi till att leta vidare tills ni känner er nöjda.

Ert valfria val

När ni bestämt er att gå vidare med ett bolag så kommer ni skriva på ett avtal med dem och i samband med detta så bestämmer ni en plan för hur övergången till assistansbolaget ska gå till. Vi kommer självklart finnas där som ett bollplank om ni undrar något. Efter ett år gör vi en ordentlig utvärdering tillsammans med er för att se att ni är fortsatt nöjda. 

Vi älskar att Analysera

Vilka bolag håller måttet?

Unik Trafikljusmodell hjälper oss

Vi har tillsammans med våra kunder utvecklat en modell för att rekommendera de bästa assistansanordnarna och säkerställa deras framtida värde för den som får personlig assistans. Genom att utvärdera tusentals assistansbolag och omdömen hjälper vi er göra ett tryggt val.

RÖTT – Assistansbolaget uppfyller ej de mest fundamentala kriterierna för att rekommenderas. 

Inga kollektivavtal, kort historik. För dålig ekonomi eller för bra ekonomi(tar för mycket i vinst från bolaget).

GULT Assistansbolaget har kollektivavtal, varit verksamma under minst ett par år. Sund ekonomi och har ett väl utarbetat och beprövade rutiner för en god assistans. 

De har även goda referenser. 

GRÖNT – Detta bolag uppfyller förutom de krav som ställs på gulfärg med tillägget att de har fått högsta betyg i kundnöjdhet av våra kunder.

Vi ser fram emot er kontakt.

020 - 12 16 12

Telefontid vardagar 9:00 – 16:00

Epost info@valfritt.se