-Byta eller välja nytt assistansbolag? Vi hjälper dig!

– Över 10 år erfarenhet av förmedlingar

– Helt kostnadsfritt och inga förbindelser

En reseberättelse från en våra vänner som rest till Spanien

Dag 1:

Vi har precis landat på flygplatsen i Barcelona och jag är så exalterad att få uppleva allt det härliga Spanien har att erbjuda! Min medföljande personliga assistent hjälper mig att komma igenom säkerhetskontrollen och till vårt hotell i stadens centrum.

Dag 2:

Idag har vi planerat att besöka Sagrada Família, en av Barcelonas mest kända sevärdheter. Med hjälp av min personliga assistent får jag enkel tillgång till byggnaden och kan njuta av den fantastiska arkitekturen och utsikten från taket.

Dag 3:

Vi har bestämt oss för att åka till Tarragona, en historisk stad belägen längs med Costa Dorada. På vägen dit stannar vi vid en av Spaniens mest imponerande romerska ruinstäder, Tarraco. Med hjälp av en rullstolsanpassad rundtur får jag se alla de fantastiska ruinställningarna och lära mig mer om den romerska historien.

Dag 4:

Idag har vi tänkt att spendera dagen på stranden i Tarragona. Med hjälp av min personliga assistent kan jag enkelt komma ner till stranden och njuta av den vackra medelhavsutsikten.

Dag 5:

Vi har beslutat att avsluta vår resa med en dag i Girona, en vacker stad belägen i norra Spanien. Vi besöker den vackra gamla stadsdelen och tittar på de många kyrkorna och palatsen. Med hjälp av min personliga assistent kan jag enkelt ta mig runt staden och uppleva allt den har att erbjuda.

Det har varit en fantastisk resa och jag är så tacksam för min personliga assistent som har gjort det möjligt för mig att uppleva allt det härliga Spanien har att erbjuda.

Observera att Valfritt.nu inte har verifierat uppgifterna, var noggrann med att resan passar även era funktionshinder och att ni kollar så att tillgängligheten stämmer!

Går det att resa med funktionsnedsättning?

Ja , klart det gör!

Resa som funktionshindrad utomlands kan vara en utmaning, men med rätt förberedelser kan det också bli en minnesvärd och givande upplevelse. En av de viktigaste förberedelserna är att boka en ledsagare, som kan hjälpa till med praktiska saker såsom att hitta rätt terminal på flygplatsen och att få assistans vid ombordstigning och landing. En ledsagare kan också vara en trygg person att prata med och som kan hjälpa till med kommunikationen på resmålet.

Du som assistansberättigad ska kunna leva ditt liv så ”vanligt” det bara går. Om ditt assistansbolag inte godkänner/stöttar dig i att resa utomlands med dina assistenter så bör du stå på dig eller kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig.

Innan resan är det viktigt att kontakta flygbolaget och informera om sin funktionsnedsättning och eventuella behov av assistans. Många flygbolag har speciella förmåner och tjänster för funktionshindrade resenärer, så det är viktigt att utnyttja dessa för att göra resan så bekväm som möjligt. Det kan också vara lämpligt att boka en plats i närheten av toaletten eller en annan lämplig plats, beroende på den egna funktionsnedsättningen.

Det kan också vara bra att ta med sig medföljande personliga assistenter som kan hjälpa till med personliga behov under resan. Dessa assistenter kan hjälpa till med saker som att äta, dricka, gå på toaletten och andra personliga behov. Det är också viktigt att informera assistenterna om eventuella speciella behov eller önskemål, så att de kan förbereda sig och hjälpa till på bästa sätt under resan.

Innan resan är det också viktigt att göra lite research om resmålet och undersöka om det finns speciella förmåner eller rabatter för funktionshindrade på platsen. Det kan vara bra att boka ett handikappanpassat hotellrum eller att hyra en handikappanpassad hyrbil för att underlätta resandet. Det kan också vara lämpligt att undersöka om det finns speciella transportmedel för funktionshindrade, såsom handikappanpassade bussar eller tåg.

Att resa som funktionshindrad kan kräva lite extra planering och förberedelse, men med rätt hjälp och stöd kan det bli en oförglömlig och meningsfull upplevelse. Genom att boka en ledsagare, kontakta flygbolaget och informera hotellet om eventuella behov i förväg underlättar. 

Rådgivning inom Assistans

____________________________

Hur går en förmedling till?

Läs mer om hur vi hjälper dig hitta det assistansbolag som passar bäst för dig

____________________________

Trafikljus modellen

Vi utvärderar bolagen genom vår egen trafikljus modell

____________________________

Daniel Wikström

Kundansvarig/grundare

020 12 16 12

Daniel@valfritt.nu

Emma Jansson

Kundansvarig

020 12 16 12

Emma@valfritt.nu

Vill du att vi kontaktar dig vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan.
  • Kostnadsfri rådgivning utan förbindelser.
  • Vi är nöjda först när du är helt nöjd med din assistans.
  • Självklart är även du som hjälper någon med assistans välkommen att kontakta oss.
  • Ni väljer själva om ni vill träffa de Assistansbolag vi förslår.