-Byta eller välja nytt assistansbolag? Vi hjälper dig!

– Över 10 år erfarenhet av förmedlingar

– Helt kostnadsfritt och inga förbindelser

En reseberättelse från en våra vänner som rest till London

Dag 1: Idag är det äntligen dags för oss att åka till London! Vi har bokat en flygresa med ledsagare för att underlätta resan för mig som är funktionshindrad. Efter att ha checkat in våra väskor och gått igenom säkerhetskontrollen är vi redo att boarda planet. Resan går bra och efter en dryg timme landar vi på Heathrow flygplats.

Dag 2: Idag har vi en dag fylld med sevärdheter! Vi börjar med att besöka Tower Bridge, som är en av Londons mest ikoniska landmärken. Därefter går vi till Tower of London, som är en historisk byggnad som har varit hem för många kungliga familjer genom åren. På eftermiddagen besöker vi St. Paul’s Cathedral, som är en av Londons mest imponerande katedraler.

Dag 3: Idag har vi besökt British Museum, som är ett av världens största och mest berömda museer. Vi har sett många fascinerande utställningar, inklusive en om Egypten och en om Grekland och Rom. På eftermiddagen har vi besökt Big Ben och Westminster Abbey, som är två av Londons mest kända landmärken.

Dag 4: Idag har vi varit på en spännande rundtur i London med en guide. Vi har sett många intressanta platser, inklusive Buckingham Palace, London Eye och Piccadilly Circus. På kvällen har vi ätit middag på en traditionell pub och njutit av den fantastiska atmosfären i London.

Dag 5: Idag är sista dagen på vår resa till London. Vi har spenderat dagen på att shoppa och utforska staden. På kvällen har vi packat våra väskor och förbereder oss för att åka hem imorgon. Vi har haft en fantastisk resa och ser redan fram emot att komma tillbaka till London igen.

Observera att Valfritt.nu inte har verifierat uppgifterna, var noggrann med att resan passar även era funktionshinder och att ni kollar så att tillgängligheten stämmer!

Går det att resa med funktionsnedsättning?

Ja , klart det gör!

Resa som funktionshindrad utomlands kan vara en utmaning, men med rätt förberedelser kan det också bli en minnesvärd och givande upplevelse. En av de viktigaste förberedelserna är att boka en ledsagare, som kan hjälpa till med praktiska saker såsom att hitta rätt terminal på flygplatsen och att få assistans vid ombordstigning och landing. En ledsagare kan också vara en trygg person att prata med och som kan hjälpa till med kommunikationen på resmålet.

Du som assistansberättigad ska kunna leva ditt liv så ”vanligt” det bara går. Om ditt assistansbolag inte godkänner/stöttar dig i att resa utomlands med dina assistenter så bör du stå på dig eller kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig.

Innan resan är det viktigt att kontakta flygbolaget och informera om sin funktionsnedsättning och eventuella behov av assistans. Många flygbolag har speciella förmåner och tjänster för funktionshindrade resenärer, så det är viktigt att utnyttja dessa för att göra resan så bekväm som möjligt. Det kan också vara lämpligt att boka en plats i närheten av toaletten eller en annan lämplig plats, beroende på den egna funktionsnedsättningen.

Det kan också vara bra att ta med sig medföljande personliga assistenter som kan hjälpa till med personliga behov under resan. Dessa assistenter kan hjälpa till med saker som att äta, dricka, gå på toaletten och andra personliga behov. Det är också viktigt att informera assistenterna om eventuella speciella behov eller önskemål, så att de kan förbereda sig och hjälpa till på bästa sätt under resan.

Innan resan är det också viktigt att göra lite research om resmålet och undersöka om det finns speciella förmåner eller rabatter för funktionshindrade på platsen. Det kan vara bra att boka ett handikappanpassat hotellrum eller att hyra en handikappanpassad hyrbil för att underlätta resandet. Det kan också vara lämpligt att undersöka om det finns speciella transportmedel för funktionshindrade, såsom handikappanpassade bussar eller tåg.

Att resa som funktionshindrad kan kräva lite extra planering och förberedelse, men med rätt hjälp och stöd kan det bli en oförglömlig och meningsfull upplevelse. Genom att boka en ledsagare, kontakta flygbolaget och informera hotellet om eventuella behov i förväg underlättar. 

Rådgivning inom Assistans

____________________________

Hur går en förmedling till?

Läs mer om hur vi hjälper dig hitta det assistansbolag som passar bäst för dig

____________________________

Trafikljus modellen

Vi utvärderar bolagen genom vår egen trafikljus modell

____________________________

Daniel Wikström

Kundansvarig/grundare

020 12 16 12

Daniel@valfritt.nu

Emma Jansson

Kundansvarig

020 12 16 12

Emma@valfritt.nu

Vill du att vi kontaktar dig vänligen lämna dina kontaktuppgifter nedan.
  • Kostnadsfri rådgivning utan förbindelser.
  • Vi är nöjda först när du är helt nöjd med din assistans.
  • Självklart är även du som hjälper någon med assistans välkommen att kontakta oss.
  • Ni väljer själva om ni vill träffa de Assistansbolag vi förslår.